Kjøpsvilkår

Under følger vilkår for kjøp fra plantehjem.no.

 

Partene

Selger er Plantehjem.no, ved CS Fredrikstad som drifter nettsiden, Hallingdalsveien 9, 3534 Sokna, hei@plantehjem.no, 4581672 (privat nummer), 924926201 MVA, og betegnes i det følgende som  selger/selgeren.

Kjøper er den forbrukeren som foretar bestillingen, og betegnes i det følgende som  kjøper/kjøperen.

Betaling

Selgeren kan kreve betaling for varen fra det tidspunkt den blir sendt fra selgeren til kjøperen.

Dersom kjøperen bruker kredittkort eller debetkort ved betaling, kan selgeren reservere kjøpesummen på kortet ved bestilling. Kortet blir belastet samme dag som varen sendes.

 

Betaling tilbys per 19.04.23 via PayPal, Vipps, Visa og MasterCard, samt gavekort.

Levering

Leveringstid er 3-7 virkedager fra bestilling, med mindre annet er spesifisert på produktsiden. Plantehjem leverer med Posten/Bring, dersom annet ikke er avtalt direkte med kjøper.

Levering er skjedd når kjøperen, eller hans representant, har overtatt tingen.

Aksept av vilkårene

For å kunne foreta et kjøp via plantehjem.no, må kjøpsvilkårene aksepteres. Ved å akseptere kjøpsvilkårene, forplikter du deg til å følge disse i sin helhet. Dette innebærer også en godkjenning på at du har lest gjennom informasjonen om personopplysninger og samtykket i bruken av personopplysningene og cookies.

Avtale om kjøp

En avtale om kjøp inngås først når bestillingen er blitt bekreftet og du har mottatt en ordrebekreftelse på e-post. Plantehjem oppfordrer deg til å ta vare på ordrebekreftelsen for eventuell kontakt med vår kundesupport. Du kan kansellere bestillingen inntil den er blitt bekreftet. Dersom bestillingen kanselleres, vil alle eventuelle betalinger som du eller dine betalings- eller kredittkortselskap har foretatt vedrørende bestillingen bli tilbakebetalt.

Korrekte kundeopplysninger

Dersom du registrerer en brukerkonto og/eller skal gjennomføre en bestilling, vil du bli bedt om å oppgi personopplysninger som fullt navn, leveringsadresse og telefonnummer. Du bekrefter at opplysningene du fyller inn er korrekte og fullstendige. Du som kunde står til ansvar for feilaktig oppgitte opplysninger. Informasjon om vår behandling av personopplysninger fins i vår personvernpolicy.

Priser og avgifter

Ved bestilling via plantehjem.no gjelder de prisene som oppgis på nettsiden. Alle priser er oppgitt i norske kroner, og er inklusive moms. Prisene inkluderer ikke frakt og eventuelle avgifter for betaling.

Ordren kan betales på de måtene som oppgis i handlekurven. Plantehjem har rett til å ta betalt i forbindelse med bestillingen. Plantehjem forbeholder seg retten til ikke alltid å tilby alle betalingsmåter. Eventuelle begrensninger for betalingsalternativene oppgis på nettsidene, i hovedsak i handlekurven.

Tilbud og kampanjer

Plantehjem kan fra tid til annen tilby kampanjer på nettsidene. Tilbud på spesifikke varer på nettsidene gjelder for en begrenset periode og så lenge lageret rekker. Tilbud og kampanjer har ikke tilbakevirkende effekt.

Gavekort

Gavekort eller -koder som selges fra Plantehjem, er gyldige i to år fra utstedelsesdato og kan kun brukes i Plantehjems nettbutikk. Når gyldighetsperioden utløper, kan ikke kortet brukes som betalingsmiddel. Det kan ikke aktiveres på nytt, og restverdi kan ikke refunderes. Gavekortet er et verdipapir som må oppbevares trygt. Det kan ikke veksles i penger. Mistet eller stjålet kort erstattes ikke.

Levering og transport

Produkter som er på lager, sendes ut i løpet av en uke (5 virkedager). Varene leveres vanligvis i løpet av det antall virkedager som er oppgitt på nettstedet, med mindre annet er avtalt (for eksempel ved forhåndsbestilling av produkter som ikke er på lager). Hvis du ikke har mottatt varene innen den tiden som er angitt, må du kontakte kundeservice senest 30 virkedager etter at produktene skulle vært levert.

Den forventede leveringstiden av varen fremgår av ordrebekreftelsen, i kassen og/eller på den aktuelle produktsiden. 

For pakker som skal hentes hos et postkontor eller lignende, må  vårene hentes ut innen den tiden som angis i hentemeldingen. Pakker skal normalt hentes personlig, med fremvisning av gyldig legitimasjon. Dersom pakken ikke blir hentet ut, og blir sendt i retur, vil du bli refundert for varen, minus en håndteringsavgift på 250 kroner. 

Angrerett

Plantehjem forholder seg til angrerettsloven. Dette betyr at du som kunde har rett til å angre på en vare kjøp på nettsiden, og returnere denne innen 14 dager fra mottak av varen. Varene skal returneres i samme tilstand som de var når du mottok pakken. Hvis varen tydelig har blitt brukt, utover det man har rettslig krav på, har Plantehjem rett til å nekte bruk av angreretten.

Dersom du ønsker å angre på kjøpet skal du, innen angrefristen er utløpt, sende en klar og tydelig beskjed til Plantehjem på følgende måte: Oppgi navn, adresse og annen relevant informasjon, f.eks. ordrenummer og produkt, samt antall, i en epost eller i angrerettskjemaet som fulgte ved din ordrebekreftelse.

Ved å benytte deg av angreretten er det du som kunde som er ansvarlig for å betale returkostnadene. Varen skal sendes godt innpakket, i fin forfatning og i original emballasje.

Dersom du angrer på et kjøp tilbakebetaler Plantehjem det beløpet du har betalt for varen. Ved retur av hele ordren, inkluderer også tilbakebetalingen leveringskostnader. Plantehjem forbeholder seg retten til å trekke fra en sum på tilbakebetalingen som tilsvarer varens verdiredusjon, sammenlignet med varens opprinnelige verdi, dersom og i den grad en slik verdireduksjon skyldes at Du har håndtert varen i større utstrekning enn det som er nødvendig for å fastslå varens egenskaper eller funksjon.

Tilbakebetalingen vil skje etter at pakken er registrert inn i retur. Tilbakebetalingen vil bli utsendt via det betalingsalternativet som ble benyttet ved kjøpet, forutsatt at ikke noe annet er avtalt eller at det fins hindringer for en slik tilbakebetaling.
 

Reklamasjonsrett

Reklamasjoner håndteres via epost til hei@plantehjem.no. Responstid 1-2 virkedager.

I tillfeller som fører til bruk av reklamasjonsretten, er det din ordrebekreftelse som gjelder som kjøpsbevis. Reklamasjonsretten for varene er 2 år.

Reklamasjonsretten dekker varer som er feilaktige etter gjeldende kjøpslover. En kunde som ønsker å reklamere på en feil i en vare de har bestilt, skal kontakte Plantehjem så snart som mulig etter at feilen er oppdaget via epost-adressen som er oppgitt under "kontakt oss" på nettsiden. Reklamasjoner som sendes inn til oss innen to måneder fra tidspunktet du oppdaget feilen, eller det er rimelig at den burde blitt oppdaget, anses å bli sendt inn innen rimelig tid. 

Plantehjem står for returfrakten for godkjente reklamasjoner i tilfeller hvor vi ønsker å få varen i retur.

Ved godkjente reklamasjoner, har Plantehjem rett til å rette feilen, i tilfeller hvor dette er hensiktsmessig. Alternativt kan kunde og Plantehjem avtale utsending av en ny vare, eller en refusjon for produktet.

Plantehjem forbeholder seg retten til å avslå reklamasjoner hvor det viser seg at varen ikke har feil eller mangler som dekkes av reklamasjonsretten.

Force Majeure

Plantehjem påtar seg ikke ansvar for forsinkelser forårsakes av omstendigheter som Plantehjem ikke har kunnet råde over, også kjent som Force Majeure.

Disse omstendighetene skal utgjøre fritaksgrunner som medfører fritak fra skadeerstatning og andre sanksjoner. Dersom en slik situasjon skulle oppstå, informerer Plantehjem deg delvis i begynnelsen og delvis på slutten av tiden for den aktuelle situasjonen. Har omstendighetene vart lenger enn to måneder, har både du som kunde, og Plantehjem rett til å heve kjøpet med umiddelbar virkning.

Rett til endring av vilkårene

Plantehjem forbeholder seg retten til å foreta endringer i disse vilkårene når som helst. Alle endringer av disse vilkårene vil bli publisert på nettsidene. Endringer gjelder fra det tidspunktetet du har akseptert vilkårene, alternativt 30 dager etter at Plantehjem har informert deg om endringene. Plantehjem anbefaler likevel at du holder deg oppdatert på nettsidene regelmessig slik at du er klar over eventuelle endringer av Vilkårene.

Konfliktløsning

Klager rettes til selger innen rimelig tid, jf. punkt 9 og 10. Partene skal forsøke å løse eventuelle tvister i minnelighet. Dersom dette ikke lykkes, kan kjøperen ta kontakt med Forbrukertilsynet for mekling. Forbrukertilsynet er tilgjengelig  på  telefon 23  400  600  eller www.forbrukertilsynet.no.

Europa-Kommisjonens klageportal kan også brukes hvis du ønsker å inngi en klage. Det er særlig relevant, hvis du er forbruker bosatt i et annet EU-land. Klagen inngis her: http://ec.europa.eu/odr.

________________________________________

Disse vilkårene ble fastsatt av Plantehjem 16. desember 2022, og oppdatert 19.04.2023.

Benytt sjansen i oktober og handle for å få med gratis gave(r)! Perfekt for å kunne få en start på julegavene allerede nå 🎁❤️